Algemene voorwaarden
Definities:
1. Onder Interkozijn wordt verstaan Interkozijn B.V.
2. Onder opdrachtgever wordt verstaan degene die de opdracht voor de
werkzaamheden heeft gegeven.
3. Onder consument wordt verstaan de natuurlijke persoon die niet handelt
in de uitoefening van een bedrijf of beroep en de eindgebruiker van het
product.
4. Onder gevelelementen wordt verstaan; kunststof- en aluminium kozijnen,
deuren en ramen.
Artikel 1: Algemene voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en
transacties van, alle opdrachten en overeenkomsten met Interkozijn
betreffende de verkoop, en plaatsing van gevelelementen, inclusief
de bijkomende werkzaamheden die nodig zijn om de levering en/of
plaatsing mogelijk te maken.
2. Afwijkingen op deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze
uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
3. Een verwijzing door de wederpartij naar eigen inkoop-,
aanbestedings- of andere voorwaarden wordt door Interkozijn niet
aanvaard en de toepasselijkheid daarvan wordt uitdrukkelijk
afgewezen.
4. De voorwaarden zijn niet van toepassing op werkzaamheden van bouw
constructieve aard, voor zover deze niet vallen onder de bijkomende
werkzaamheden zoals in lid 1 zijn omschreven. Hiervoor dient
Interkozijn een overeenkomst van aanneming van werk of een
overeenkomst voor het verrichten van diensten af te sluiten.
5. Onder de levering van het product wordt verstaan de levering en/of
montage door Interkozijn van één of meer gevelelementen.
6. Alle orders door Interkozijn B.V. of door wederverkopers opgenomen
binden de consument eerst indien deze door Interkozijn B.V. schriftelijk
zijn bevestigd in een opdrachtbevestiging, orderbevestiging of
anderszins. Onder schriftelijke bevestiging wordt tevens bevestiging per
e-mail verstaan.
7. De bepalingen van deze algemene voorwaarden gelden tussen
opdrachtgever en Interkozijn B.V., tenzij partijen schriftelijk anders
overeen zijn gekomen.
8. Items/onderdelen die niet expliciet vermeld zijn in de offerte vallen
buiten onze aanbieding.
Artikel 2: Aanbieding
1. Aanbiedingen zijn vrijblijvend en kunnen op elk moment worden
herroepen. Aanbiedingen hebben, tenzij in de offerte anders
aangegeven, een geldigheidsduur van 14 dagen.
2. Alle door Interkozijn uitgebrachte aanbiedingen, prijsopgaven en
adviezen zijn gebaseerd op de door de opdrachtgever verstrekte
gegevens. Interkozijn mag zonder meer uitgaan van de juistheid van
de door de opdrachtgever verstrekte gegevens.
3. Elke aanbieding is, tenzij anders is vermeld, gebaseerd op
uitvoering onder normale omstandigheden en gedurende normale
werkuren.
4. De door Interkozijn overgelegde detailtekeningen en beschrijvingen
worden als algemene richtlijnen beschouwd. Indien sprake is van
noodzakelijke afwijkingen zal Interkozijn de opdrachtgever terstond
informeren. Toleranties dienen uitdrukkelijk en schriftelijk te worden
overeengekomen.
Artikel 3: Overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand na schriftelijke aanvaarding van de
opdracht door Interkozijn. De eis van schriftelijkheid van de
aanvaardinggeldt niet indien de opdrachtgever consument is.
2. Het gemis van een schriftelijke opdracht laat de aanspraken
vanInterkozijn op verrekening van meerwerk onverlet.
3. De aanbieding van Interkozijn omvat in principe alle werkzaamheden
behorende bij het in de aanbieding omschreven product, behoudens de
in artikel 5 lid bedoelde werkzaamheden. Van meerwerk kan sprake
zijnin specifieke gevallen, zoals opgenomen in de overeenkomst. Extra
opdrachten worden als meerwerk beschouwd.
4. Mondelinge toezeggingen door en afspraken met ondergeschikten
vanInterkozijn binden Interkozijn niet dan nadat en voor zover deze
door Interkozijn schriftelijk zijn bevestigd. De eis van schriftelijkheid
van de aanvaarding geldt niet indien de opdrachtgever consument is.
5. Eenzijdige annulering van de gehele of een deel van de opdracht door
de opdrachtgever is ongeldig, tenzij Interkozijn zich schriftelijk met een
dergelijke annulering akkoord verklaart.
6. Interkozijn is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te
wijzigen.Dit geldt ook voor alle aangeboden diensten en leveringen
welke al geoffreerd maar nog niet in opdracht gegeven zijn.
Artikel 4: Prijzen
1. De overeengekomen prijs is netto exclusief omzetbelasting en franco
aan het door de opdrachtgever opgegeven adres mits anders is
omschreven in de opdrachtbevestiging.
2. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zijn in de prijs van de
aanbiedingen en opdrachten tot levering van een ter plaatse te stellen
en/of monteren levering niet begrepen:
a. Hak-, breek-, hei-, grond-, funderings-, metsel-, timmer-,
stukadoors-, behangers-, herstel-, of ander bouwkundig werk,
vanwelke aard ook, noch de kosten van aansluitingen van
elektrischebedieningen, het vlak- en schoonmaken van wanden,
vloeren, of plafonds of het reinigen van andere zaken dan de te
leveren zaken.
3. Interkozijn is gerechtigd kostprijsverhogingen opgetreden in lonen,
grondstofprijzen, vertragingen, vervoerskosten, wisselkoersen,
verzekeringspremies en heffingen van overheidswege (met name
belastingen) aan de opdrachtgever door te berekenen voor die
werkzaamheden en/of leveringen die op het moment van ingaan van de
verhoging nog door Interkozijn verricht en/of geleverd moeten worden.
4. De prijs is te vinden in de overeenkomst/aanbieding.
Artikel 5: Montage
1. Démontage van het oude kozijn en montage van het (stel)kozijn zijn,
tenzij uitdrukkelijk anders in de offerte bepaald, geen onderdeel van
de aanbieding. Voor zover de opdrachtgever zelf verantwoordelijk is
voor démontage van het oude kozijn en/of de montage van het
(stel)kozijn, staat de opdrachtgever is voor een kundige uitvoering.
Gebreken die het gevolg zijn van onkundige démontage van oude
kozijnen en/of gebreken in de montage van (stel) kozijnen kunnen
Interkozijn nimmer worden tegenworpen.
2. Indien tijdens de uitvoering van werkzaamheden blijkt dat het voor
een behoorlijke uitvoering, het naar het oordeel van Interkozijn,
noodzakelijk en/of bevorderlijk is om de te verrichten
werkzaamheden te wijzigen, te verminderen of aan te vullen, is
Interkozijn hiertoe bevoegd zonder daarover in overleg te treden met
de Opdrachtgever, indien de klaarblijkelijke spoed dit vereist.
3. Afwerking-, hak-, breek-, hei-, grond-, funderings-, metsel-,
timmer-, tegel-, stukadoors-, beton-, schilder-, behangers-,
herstel-, isolatie-, centrale verwarmings-, en dergelijke
werkzaamheden zijn, wanneer niet omschreven in de
overeenkomst, voor rekening en risico van deopdrachtgever.
4. De opdrachtgever zorgt voor eigen rekening en risico dat:
a. het personeel van Interkozijn en alle overige door Interkozijn voor
de montage te werk gestelde personen, zodra zij op de
bouwplaatszijn aangekomen, hun montagewerkzaamheden
onder normale omstandigheden en niet belemmerd door
obstakels kunnen aanvangen en ononderbroken kunnen
voortzetten, alsmede voortste allen tijde in de gelegenheid
worden gesteld hun montagewerkzaamheden te verrichten;
b. het bouwwerk bereikbaar is via een verharde weg;
c. elektriciteit en water ter beschikking van Interkozijn zijn;
d. de nodige vergunningen en ontheffingen zijn verleend;
e. herstel van tuinen, gewassen en bestratingen.
5. Kosten van vergunningen en precariorechten zijn voor rekening van
deopdrachtgever.
6. Bij tijdverlies, veroorzaakt door vertraging wegens het niet voldoen
aande in dit artikel gestelde voorwaarden, wordt een zodanige
verlenging van de levertijd toegestaan als, alle omstandigheden in
aanmerking genomen, redelijk is.
7. Kosten die ontstaan doordat aan de in dit artikel gestelde
voorwaardenniet wordt voldaan, zijn voor rekening van de
opdrachtgever.
8. Bij oplevering zullen partijen een gezamenlijke opleveringscontrole
uitvoeren, waarbij netheid van uitvoeren, het comfort, de bediening,
alsmede de technische aspecten van het product aan de orde
komen.Deze controle vindt plaats aan de hand van een
vastgestelde controlelijst.
9. Na oplevering gaat het risico van het werk over op de
opdrachtgever.
Artikel 6: Levertijd
1. Overeengekomen levertijden gelden te allen tijde als indicatie.
Opdrachtgever is ermee bekend dat Interkozijn voor de uitvoering van
de overeenkomst afhankelijk kan zijn van derden. Interkozijn heeft dan
ook slechts een inspanningsverplichting om de overeengekomen
termijnen na te leven. Het niet nakomen van de overeengekomen
termijn kan nimmer worden aangemerkt als een tekortkoming in de
nakoming van de overeenkomst.
2. De levertijd omvat de aflevering door Interkozijn van de producten op
het door de opdrachtgever opgegeven adres, alsmede montage
daarvan.
3. De levertijd gaat in op het laatste der navolgende tijdstippen:
a. de dag van totstandkoming van de overeenkomst;
b. de dag van ontvangst door Interkozijn van de voor de uitvoering
van de opdracht noodzakelijke bescheiden, vergunningen,
gegevens en dergelijke, waaronder begrepen de door de
opdrachtgevergoedgekeurde eerst benodigde werktekeningen;
c. de dag van ontvangst door Interkozijn van hetgeen volgens de
overeenkomst voor het aanvangen der werkzaamheden bij
vooruitbetaling door de opdrachtgever dient te worden voldaan.
Onverminderd het elders in deze voorwaarden met betrekking tot
verlenging van de levertijd bepaalde, wordt de levertijd verlengd
met de duur van de vertraging die aan de zijde van Interkozijn
ontstaat ten gevolge van het niet voldoen door de opdrachtgever
aan enige uit de overeenkomst voortvloeiende verplichting of van
hem te vergen medewerking met betrekking tot de uitvoering van
de overeenkomst. Indien een leveringsdatum of week is
overeengekomen wordt de levertijd gevormd door de periode
tussen de datum van totstandkoming van de overeenkomst en de
leveringsdatum c.q. -week.
4. De levertijd is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de
overeenkomst geldende werkomstandigheden en op tijdige levering
van de voor de uitvoering van het werk door Interkozijn bestelde
materialen en diensten. Indien buiten schuld van Interkozijn vertraging
ontstaat ten gevolge van wijziging van bedoelde werkomstandigheden
of doordat voor de uitvoering van het werk tijdig bestelde materialen
of diensten niet tijdig worden geleverd, wordt de levertijd verlengd.
5. De zaken gelden ten aanzien van de levertijd als opgeleverd,
wanneer deze of de belangrijkste onderdelen daarvan in het
bouwwerk zijn aangebracht. Dit houdt in dat het ontbreken van
ondergeschikte onderdelen, die geen afbreuk doen aan het
functioneren van de gemonteerde producten, oplevering niet in de
weg staat.
6. Voor zover partijen voor overschrijding van de levertijd gestelde een
contractuele boetebepaling overeenkomen, blijft een eventuele boete
te allen tijde beperkt tot ten hoogste 5% van de overeengekomen prijs
voor het gedeelte dat niet tijdig is geleverd.
7. Interkozijn heeft het recht opdrachten in gedeelten te presteren en deze
deelprestaties te factureren.
8. Indien de opdrachtgever na ingebrekestelling verzuimt producten af te
nemen, zal Interkozijn deze producten voor rekening en risico van de
opdrachtgever kunnen opslaan. Deze opslag laat de verplichting van de
opdrachtgever tot betaling van de producten, alsmede zijn overige
verplichtingen onverlet.
Artikel 7: Oplevering en Reclamering
1. Oplevering van het werk vindt plaats nadat de kozijnen zich in de
gevel van de afnemer bevinden.
2. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd zodra de opdrachtgever
het werk heeft goedgekeurd. De datum waarop het werk is
goedgekeurd geldt als datum van oplevering.
3. Het werk wordt eveneens als goedgekeurd beschouwd:
a. na ingebruikname of nadere afwerking door de afnemer; of
b. na een periode van 36 uur nadat Interkozijn de
werkzaamheden voltooid heeft en de opdrachtgever heeft
nagelaten een gezamenlijke opleveringscontrole te
verrichten;
4. Kleine gebreken zijn geen reden tot onthouding van oplevering en
zullen door Interkozijn zo spoedig mogelijk worden hersteld.
5. Opdrachtgever en Interkozijn kunnen kiezen voor schriftelijke hetzij
een mondelingen oplevering.
a. schriftelijke opleveringscontrole vindt plaats aan de hand van
de opleveringscontrolelijst. Deze lijst dient door Interkozijn
casu quo de monteur van Interkozijn en de opdrachtgever te
worden ondertekend.
b. Interkozijn/monteur aan de opdrachtgever heeft meegedeeld
dat de werkzaamheden voltooid zijn en een
opleveringscontrole heeftplaatsgevonden.
6. Keurt de opdrachtgever het werk geheel of gedeeltelijk af, dan is hij
verplicht om binnen twee werkdagen een schriftelijke onderbouwing te
geven van de punten, onderdelen en/of gebreken die tot afkeuring
hebben geleid.
7. Reclamering ter zake van uitwendig waarneembare gebreken van
door Interkozijn geleverde en/of gemonteerde producten dient te
geschieden bij de gezamenlijke opleveringscontrole die samen met
Interkozijn/monteur nagelopen zal worden. Bij overschrijding van de
termijn genoemd in van lid 3 sub b vervalt elke aanspraak jegens
Interkozijn ter zake van die gebreken.
Artikel 8: Risico en Eigendomsoverdracht
1. Zodra de producten zich feitelijk op de bouwplaats bevinden draagt de
opdrachtgever het risico voor alle directe en indirecte schade die aan of
door deze producten mocht ontstaan, behoudens indien deze schade
aan grove schuld van Interkozijn is te wijten.
2. Het eigendom van de producten gaat eerst op de opdrachtgever over
wanneer al het door de opdrachtgever aan Interkozijn uit hoofde van
leveringen of werkzaamheden verschuldigde, met inbegrip van rente en
kosten, volledig aan Interkozijn is voldaan. De opdrachtgever is niet
bevoegd deze zaken aan derden in pand te geven of in eigendom over
te dragen. De opdrachtgever zal in geval van faillissement, surséance
van betaling of beslaglegging op zaken de curator, bewindvoerder c.q.
beslag leggende partij wijzen op het onderhavige
eigendomsvoorbehoud.
3. Nadat Interkozijn zijn eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen, heeft hij
het recht de geleverde zaken terughalen. Opdrachtgever zal daartoe
alle medewerking verlenen en verleent hiervoor op voorhand een
onherroepelijke machtiging aan Interkozijn om al hetgeen te doen
Interkozijn daarvoor nuttig of nodig acht.
Artikel 9: Betaling
1. Tenzij anders is overeengekomen, zal de facturering van de
overeengekomen prijs als volgt geschieden:
a. 40% bij opdracht. Pas na goede ontvangst van de eerste
aanbetaling zal Interkozijn starten met de productie.
b. 45% na het inplannen van de datum van plaatsing. Het bedrag
dient uiterlijk twee dagen voor aanvang van de montage te zijn
voldaan.
c. 15% bij oplevering van de opdracht met inachtneming van het
2. Ondergeschikte gebreken, het ontbreken van kleine onderdelen en
dergelijke, geven de opdrachtgever geen recht op uitstel van betaling.
3. Meerwerk zal aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht.
4. Alle betalingen dienen te geschieden op een door Interkozijn aan te
wijzen rekening. De opdrachtgever kan zich alleen dan op verrekening
beroepen indien zijn vordering door Interkozijn wordt erkend of de
gegrondheid van die vordering op eenvoudige wijze is vast te stellen.
Het bepaalde in de laatste volzin geldt niet indien de opdrachtgever
consument is.
5. Interkozijn mag een bedrag dat opdrachtnemer op grond van een
overeenkomst aan Interkozijn verschuldigd is, verrekenen met of in
mindering brengen op bedragen die Interkozijn verschuldigd is aan
opdrachtgever of de aan opdrachtgever gelieerde onderneming in de
zin van artikel 2:24b of 2:24c van het Burgerlijk Wetboek.
6. De dag van bijschrijving op de bankrekening van Interkozijn geldt als
dag van betaling.
7. Indien de opdrachtgever niet of niet tijdig één of meer van zijn
verplichtingen nakomt, dan is het volledige overeengekomen bedrag
ineens verschuldigd en komen, naast de overeengekomen prijs en
kosten, alle kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor
rekening van de opdrachtgever, die hierbij worden gefixeerd op de
bedragen die volgens de Wet normering buitengerechtelijke
incassokosten en het bijbehorende besluit maximaal verschuldigd
kunnen zijn.
8. Indien Interkozijn aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke
redelijkerwijze noodzakelijk waren, komen ook deze kosten voor
rekening van de opdrachtgever.
Artikel 10: Garantie
1. De deugdelijkheid van de geleverde en gemonteerde producten,
inclusief het daarbij geleverde glas, wordt bij normaal gebruik en
onderhoud gewaarborgd voor, indien schriftelijk niet anders is
overeengekomen, een termijn van 5 jaar te rekenen vanaf de dag
vanoplevering als bedoeld in artikel 7, met dien verstande dat door
Interkozijn op hang- en sluitwerk, ventilatieschuiven en dergelijke, en
zonweringen 2 jaar garantie wordt gegeven. N.B.: De
oppervlaktebehandelingen maken onderdeel uit van het product en
vallen onder de tien jaar garantie. Oppervlaktebehandelingen van
roosters, waterslagen, zonwering en dergelijke, vallen niet onder het
product.
2. Buiten de garantie vallen:
a. normale slijtage en glasschade die niet veroorzaakt wordt door
een constructiefout in de ramen;
b. kleine onvolkomenheden in de afwerking die geen afbreuk doen
aan de deugdelijkheid;
c. schade door abnormaal of onoordeelkundig gebruik;
d. beschadigingen die het gevolg zijn van vormveranderingen in
bouwkundige constructies, van niet op de juiste wijze uitgevoerde
bouwwerkzaamheden of van het gebruik van ondeugdelijke
bouwmaterialen;
e. beschadigingen die het gevolg zijn van werkzaamheden welke
niet door of in opdracht van Interkozijn aan het geleverde zijn
uitgevoerd;
f. beschadigingen als gevolg van extreme weersomstandigheden;
g. beschadigingen als gevolg van een tijdelijke of blijvende
schadelijke verandering in het milieu;
h. adviezen en eisen, voor zover op uitdrukkelijke instructie van de
opdrachtgever toegepast, alsmede door of namens de
opdrachtgever aangeleverde materialen.
i. beschadigingen die niet met het oog zichtbaar zijn op 4 meter
afstand leiden niet tot enige aanspraak zijdens opdrachtgever.
3. De garantie omvat uitsluitend de vervanging of het herstel ter keuze
vanInterkozijn van hetgeen door de opdrachtgever als ondeugdelijk in
de zin van de kwaliteitseisen wordt aangetoond.
4. Gebreken, ter zake waarvan een beroep op deze garantie wordt
gedaan,dienen onverwijld schriftelijk aan Interkozijn te worden gemeld.
“Onder onverwijld in de zin van deze bepaling dient te worden
verstaan uiterlijk 3 dagen na ontdekking van het gebrek, dan wel het
moment, dat dit gebrek redelijkerwijs ontdekt had moeten worden.”
Interkozijn is verplichtgebreken, waarvoor terecht een beroep op
garantie wordt gedaan, zo spoedig mogelijk op te heffen. De
opdrachtgever zal Interkozijn hiertoe zonder berekening van enigerlei
kosten in ruime gelegenheid stellen en verder aan Interkozijn het
gebruik van aanwezige energiebronnen en dergelijk eveneens zonder
kostenberekening toestaan.
5. Door vervanging of herstel wordt de garantietermijn niet vernieuwd.
6. Garantie vervalt indien de opdrachtgever zonder uitdrukkelijke
toestemmingvan Interkozijn reparaties aan het geleverde (laat)
verricht(en). Interkozijn is in dat geval nimmer gehouden de kosten
in verband met de door de opdrachtgever uitgevoerde reparaties te
vergoeden.
7. Indien de opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet
aan enige verplichting, die voor hem uit de met Interkozijn gesloten
overeenkomst of uit een daarmee samenhangende overeenkomst
voortvloeit, is Interkozijn met betrekking tot geen dezer
overeenkomsten tot enige garantie - hoe ook genaamd - gehouden.
8. Garantie is slechts van toepassing op diensten en producten
welkeexpliciet staan vermeld in de door opdrachtgever
getekende offerte/opdracht, en welke volledig financieel zijn
afgehandeld.
9. Door het uitvoeren van herstelwerkzaamheden of vervanging
van producten, wordt de garantietermijn niet automatisch
verlengd.
Artikel 11: Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van Interkozijn is beperkt tot nakoming van de in
artikel 10 van deze voorwaarden omschreven garantieverplichtingen.
2. Behoudens grove schuld aan de zijde van Interkozijn en behoudens
het bepaalde in lid 1 is alle aansprakelijkheid van Interkozijn, zoals
voor bedrijfsschade, andere indirecte schade en schade als gevolg
van aansprakelijkheid jegens derden, op voorhand uitgesloten. Op
deze uitsluiting zal geen beroep kunnen worden gedaan indien een
zodanig beroep in voorkomend geval tot een naar maatstaven van
redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar resultaat zou leiden. Dit
laatste zal slechts het geval zijn indien de opdrachtgever consument is
of daarmee gelijk te stellen. Aansprakelijkheid is in alle gevallen
beperkt tot maximaal de opdrachtwaarde van de aanbieding.
3. De opdrachtgever is gehouden Interkozijn schadeloos te stellen voor
alle kosten en schade die voor Interkozijn mochten ontstaan als direct
of indirect gevolg van rechtsvorderingen welke door derden ter zake
van de uitvoering van de overeenkomst tegen Interkozijn worden
ingesteld. De opdrachtgever is uit hoofde van de overeenkomst
gehouden gevolg te geven aan een oproep in vrijwaring door
Interkozijn. Het bepaalde in dit lid geldt niet indien de opdrachtgever
consument is.
4. Indien er sprake is van levering en/of montage waarbij een aannemer
en/of ontwikkelaar opdracht heeft verstrekt aan Interkozijn, dient
opdrachtgever een Constructie Allrisk verzekering te hebben
afgesloten voor dit specifiek werk welke ook het risico op de leveringen
en werkzaamheden van Interkozijn dekt.
5. Indien er sprake is van levering en/of montage aan een particulier dan
dient deze een aansprakelijkheid en inboedel verzekering te hebben
afgesloten.
6. De opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die Interkozijn lijdt
in verband met de uitvoering van de overeenkomst, ongeacht of deze
schade is toegebracht door de opdrachtgever of een derde.
7. De opdrachtgever vrijwaart Interkozijn tegen aanspraken van derden in
verband met de uitvoering door Interkozijn van de overeenkomst, tenzij
in de overeenkomst en deze algemene voorwaarden expliciet is
opgenomen dat deze aanspraken voor rekening en risico van
Interkozijn komen.
Artikel 12: Overmacht
1. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van Interkozijn
opgeschort. Indien de overmacht zodanig is dat nakoming van de
verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst op de
overeengekomen datum, dan wel data, voor langere duur niet
mogelijk is, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden
zonder dat er in dat geval voor Interkozijn een verplichting tot
schadevergoeding bestaat.
2. Onder overmacht wordt verstaan, elke van de wil van Interkozijn
onafhankelijke omstandigheid - ook al was deze ten tijde van het tot
stand komen van de overeenkomst reeds te voorzien - die nakoming
van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert, alsmede voor
zover daaronder niet reeds begrepen, oorlog, oorlogsgevaar, oproer,
pandemie, werkstaking, ziekte, transportmoeilijkheden, brand,
overstroming, wateroverlast en andere ernstige storingen in het bedrijf
van Interkozijn of dat van zijn leveranciers.
3. Overmacht kan onder andere ook ontstaan door hevige regenval,
onverwachte weersomstandigheden zoals sneeuw en hevige kou.
Uitgangspunt is dat bij -5 graden Celcius lijmen en kitten niet meer
goed zullen uitharden of opdrogen. In dat geval wordt in ieder geval
gesproken van overmacht. Bij temperaturen net boven de 5 graden
Celcius moet er rekening worden gehouden met een uithardingstijd
die langer kan zijn dan bij kamertemperatuur.
4. Interkozijn kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode
langer duurt dan drie maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de
overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van
schade aan de andere partij.
5. Indien Interkozijn ten tijde van het intreden van overmacht zijn
verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is
nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is
Interkozijn gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te
komen gedeelte separaat te factureren. De opdrachtgever is
gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een
afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 13: Opschorting, ontbinding en opzegging
1. Indien de opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan
enige verplichting hem door de overeenkomst opgelegd (daaronder
begrepen de verplichting tot het afnemen van door Interkozijn te
leveren producten), of in geval van faillissement, surséance van
betaling, stillegging of liquidatie of gehele of gedeeltelijke overdracht
(van het bedrijf) van de opdrachtgever, wordt hij geacht van
rechtswege in verzuim te zijn en heeft Interkozijn het recht zonder
sommatie, ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de met
opdrachtgever gesloten overeenkomst geheel of gedeeltelijk te
ontbinden, zonder dat Interkozijn tot enige schadevergoeding of
garantie gehouden is.
2. Indien opdrachtgever de overeenkomst geheel of gedeeltelijk wil
annuleren en Interkozijn stemt hiermee in, dan eindigt de
overeenkomst met wederzijds goedvinden. Interkozijn heeft in zo een
geval recht op vergoeding van alle vermogensschade, waaronder,
doch niet uitsluitend, gemaakte kosten en verlies van gederfde winst.
3. Interkozijn heeft, wanneer de overeenkomst op de voet van artikel 13
lid 1 of door de rechter wordt ontbonden, recht op volledige
schadevergoeding. Interkozijn heeft voorts het recht producten die in
het kader van een nog niet geheel uitgevoerde overeenkomst zijn
geleverd terug te nemen tegen creditering van de door Interkozijn
berekende kostprijs.
4. In de in artikel 13 lid 1 bedoelde gevallen kan Interkozijn ook de
uitvoering van de overeenkomst opschorten en direct de volledige
betaling vorderen van al hetgeen de opdrachtgever ingevolge de
overeenkomst verschuldigd is of zou worden. Daarnaast heeft
Interkozijn in dit geval het recht vergoeding te vorderen van de schade
die hij als uitvloeisel van de opschorting en de gevolgen daarvan lijdt.
Artikel 14: Klachten
1. Klachten over de nota dienen binnen een termijn van 2 weken worden
ingediend.
2. Klachten van de consument over de wijze van nakoming door de
Interkozijn B.V. van de overeenkomst, en niet betrekking hebbend op
de kwaliteit van het geleverde, moeten zo tijdig en op zodanige wijze
ter kennis van de gebruiker worden gebracht.
Artikel 15: Toepasselijk recht en geschillen
1. Op alle overeenkomsten, waarop deze voorwaarden geheel of ten
dele van toepassing zijn, is steeds Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen, daaronder begrepen die welke slechts door één Partij
als zodanig worden beschouwd, die mochten ontstaan naar aanleiding
van de overeenkomst of van daaruit voortvloeiende nadere
overeenkomsten, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de
daartoe bevoegde rechter te Groningen, tenzij partijen alsnog
arbitrage, bindend advies of mediation overeenkomen.
Artikel 16: Overige bepalingen
1. Partijen verplichten zich tot geheimhouding van al hetgeen partijen bij
de uitoefening van de overeenkomst ter kennis komt dat van
vertrouwelijke aard is of waarvan partij het vertrouwelijke of
commerciële karakter redelijkerwijs behoren te onderkennen.
2. Afnemer is niet gerechtigd tijdens de uitvoering van de overeenkomst
en binnen één jaar na beëindiging daarvan, op straffe van een boete
van € 25.000, personeel dat op enige wijze bij de uitvoering van de
overeenkomst is betrokken in dienst te nemen dan wel met dat
personeel over indiensttreding te onderhandelen.